Mandi harus adalah pengucapan yang mudah disebut, namun janganlah terperanjat bila disebutkan banyak umat Islam di tanahair kita yg tidak sah mandi wajibnya kerana tak mengerjakannya dengan benar.
Untuk lakukan mandi harus yang benar, seseorang itu tak bisa mengerjakannya dengan cuma mandi dengan cara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Demikian sebaliknya, ia harus dikerjakan dalam kedua2 kondisi untuk membolehkan seseorang itu meratakan air ke semua anggota tubuhnya yang zahir.
Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Perkembangan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menyatakan, bagaimanapun, berdasar pada pengalamannya sebagai sisa kadi di Petinggi Agama Islam Gombak Timur serta penceramah, dijumpai banyak umat Islam yg tidak tahu perkara ini.
" Mengakibatkan, mandi majibnya jadi tak sah kerana tak penuhi salah satu rukun mandi harus iaitu meratakan air keseluruh anggota tubuh yang zahir. Jika mandi wajib tidak sah, ibadat yang dikerjakan oleh seorang itu juga ikut tak sah. Tersebut mengakibatkan bila tak lakukan mandi harus dengan benar, " tegas beliau saat ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur.
Mandi harus yang sebagai mandi j#nub atau janabah tak bisa dipandang enteng oleh umat islam. Tiap-tiap orang yang mlakukannya mestilah tahu serta penuhi rukun2nya. Bila tak mandi harus seorang itu tidak akan sah.
Rukun mandi harus ada 3 perkara. Pertama, kemauan. Ke-2, menyingkirkan najis di tubuh. Ketiga, meratakan air keseluruh anggota tubuh yang zahir.
Niat mandi harus : " Sahaja saya mengangkat hadas besar kerana Allah Taala. " Atau " Sahaja saya mandi harus kerana Allah Taala. "
Kemauan itu didalam hati serta ia sebaiknya diikutkan saat air hingga ke mana2 bahagian anggota tubuh.
Untuk wanita yang habis haid, kemauan mandi harus adalah : " Sahaja saya mengangkat hadas haid kerana Allah Taala. "
Pada saat untuk wanita yang habis nifas, kemauan mandi wajibnya adalah : " Sahaja saya mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala ".
Kemauan itu bila dilambatkan atau saat seorang itu memulakannya selepas dia sudah membersihkan salah 1 anggota tubuhnya bakal jadikan mandi wajibnya tak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali tujuannya saat dia mula mengemukakan air keseluruh anggota tubuhnya. Seumpamanya dia punya niat sebelumnya air hingga ke tubuh, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tak sah.
Tentang rukun mandi harus yang ke2, iaitu menyingkirkan najis yang ada pada tubuh, menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, bila kita ada najis di tubuh, najis itu bisa dibilas serentak dengan mandi harus. Ertinya membersihkan najis dengan mandi itu bisa disekalikan.
Sementara rukun mandi harus yang ke3, iaitu meratakan air ke semua anggota
tubuh yang zahir, mencakup kulit, rambut serta bulu yang ada di tubuh, sama ada bulu2 yang jarang atau lebat. Bila rambut seorang itu ditocang atau disanggul, seumpamanya tidaklah sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah di buka. Bulu2 dalam lubang hidung juga, tak harus dibilas kerana dikira batin. Namun seumpamanya, bulu2 didalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibilas.
Tentang kuku juga, bila didalam kuku ada kotoran yg bisa menghalang hingga air ke tubuh terutama di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Membuang kotoran didalam kuku itu juga bisa dikerjakan saat tengah mandi.
Mengenai rambut yg diwarnakan juga terkecuali inai, berikut yang merumitnya.
Sesungguhnya bila rambut seorang itu diwarnakan dengan pewarna terkecuali inai, mandi harus seorang itu tak sah. Oleh itu, seorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai, bila dia akan mandi harus, dia mestilah buang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Namun untuk buang pewarna itu juga bagaimana?..
Berikut yang rumitnya. Sedang pewarna pada rambut itu sesungguhnya tak bisa dibuang demikian gampang.
Yang mengakibatkan mandi harus orang yang memakai pewarna pada rambutnya tak sah kerana pewarna itu bakal menyalut rambutnya yang menghalang air hingga ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sesungguhnya bakal meresap ke rambut, namun pewarna juga bakal menyalut rambut mengakibatkan air terhalang ke rambut.
Namun dalam soal ini, janganlah juga ada yang salah faham. Sesungguhnya pewarna itu bila di keluarkan sijil halal oleh JAKIM serta seumpamanya pewarna itu tak bernajis, tidaklah punya maksud jadi tidak sah. Dalam soal ini, sukalah saya menyebutkan bahawa sembahyang serta mandi harus itu berbeza. Jadi, mestilah dilihat dari pojok yg berbeza.
Dalam soal ini dapat, sukalah saya menyebutkan, huraian tentang rukun mandi harus seperti yang sudah saya nyatakan ini yaitu adalah perbezaan sah atau tak mandi harus. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.
Tentang sebab2 seorang itu harus mandi harus juga, Ustaz Haji Mat Jais menyatakan, sebab2nya terdiri dari pada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki serta wanita iaitu kerana bersetubuh meskipun tak keluar air m@ni, keluar air m@ni serta m@ti. Pada saat 3 sebab lagi cuma melibatkan golongan wanita sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas serta melahirkan anak (wiladah) .
Mandi harus bisa dikerjakan di mana2 dengan memakai air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut serta tasik.
Untuk pasangan suami isteri yang bersetubuh juga, mereka tak harusnya mandi selepas bersetubuh, namun diharuskan mandi saat menginginkan beribadat. Selepas bersetubuh juga, bila ia dikerjakan pada waktu malam, bila tak mahu mandi harus, seelok2nya ambil wuduk sebelumnya tidur itu yaitu sunat, pada saat tak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.